Smart City, oraș pentru oameni, nu pentru super-eroi

Smart City, oraș pentru oameni, nu pentru super-eroi

Mi-aș dori să trăiesc într-un oraș pentru oameni, nu într-unul pentru super-eroi. Pentru că Bucureștiul este un oraș pentru ființe extraordinare. Orice bucureștean vă poate confirma acest fapt. Își poate pune la bătaie viața sa de zi cu zi pentru asta. Sunt aproape convins că am trecut deja prin mutații genetice. Am devenit speciali. Un fel de supra-oameni. Să explic. Cum nu prea există locuri de parcare, trotuarele au fost confiscate de mașini. Ca atare, pietonii sunt nevoiți să meargă de cele mai multe ori pe stradă. Or, asta a dus la dezvoltarea unui set de noi aptitudini. Hipersenzorialitatea, de pildă. E nevoie să simți când vine mașina, de unde, când, cu ce viteză. E viața ta la mijloc, nu poți altfel. Sistemul respirator, a devenit și el mult mai rezistent. Bucureștenii trăiesc în cea mai poluată capitală europeană din cauza noxelor generate de traficul mult prea aglomerat. Agilitatea, de asemenea, a devenit ieșită din comun.Trebuie să te strecori pe lângă mașini, ai de sărit bălți sau mici lacuri de acumulare generate de un sistem de canalizare depășit de situația diluvială. Devii un contorsionist antrenat de înghesuiala din mijloacele de transport.

Dar și starea șoferilor s-a schimbat. Au dezvoltat, de pildă, un spirit geometric ieșit din comun. Altfel nu ți-ai putea găsi un loc de parcare într-un timp mai scurt de o oră și nici mai aproape de 2 – 3 kilometri. Pentru că locurile de parcare, de fapt, nu mai există. Tot ei au învățat să manipuleze timpul. În momentul în care decizi că îți vei conduce mașina în cel mai aglomerat trafic din Europa și în cel aflat pe locul 5 din lume, înseamnă că ai o abilitate specială de a transforma orele în minute, iar minutele în secunde. Altfel, nu merge. Pentru că, de fapt, nu mergi. Stai.

Bicicliștii sunt și ei un alt tip de super-eroi. Sunt nevoiți să se descurce într-un oraș lipsit de infrastructură pentru ciclismul urban și lipsit de abilitatea de a vedea biciliștii în trafic. Ei au învățat să fie mai vizibili decât orice alt om și să anticipeze mișcările celor din jur. Mi-ar plăcea să trăiesc într-un oraș pentru oameni. Tehnologia zilelor noastre poate să ne aducădin ce în ce mai aproape de normalitate.

Soluții de tipul Smart City precum cea dezvoltată de Telekom pun în legătură aproape orice cu orice, prin intemediul tehnologiei Internet of Things. De pildă, componenta de Smart Parking poate rezolva problema locurilor de parcare. Prin simplul fapt că aplicația dedicată îl poate direcționa pe șofer către un loc de parcare liber din zona destinației sale. Cum studiile recente arată că 30% din trafic este generat de căutarea unui loc de parcare, pledoaria pentru utilitatea unei astfel de aplicații este gata livrată.

Nu, nu este literatură SF. O astfel de soluție, integrată pe o platformă de tip Internet of Things alături de o componentă de iluminat inteligent, una de securitate, respectiv una de conectivitate WiFi, a fost implementată în primăvara anului 2016 de Telekom Romania în Parcul Tineretului ca parte a unui proiect-pilot. Iar de cealaltă parte autoritățile au acces la informații în timp real despre gradul de ocupare al parcării pe care o gestionează.

Transportul în comun poate beneficia și el de avantajele tehnologiei Smart City. Călătorii pot afla în timp real când va ajunge în stație următorul autobuz. Sau la ce altă oră a zilei se pot urca în el și la ce oră vor ajunge la destinație. Se întâmplă deja în alte capitale ale lumii. Totul funcționează ceas. Un ceas Smart City.

Pe de altă parte, un oraș care va construi infrastructură pentru mașini va fi din ce în ce mai sufocat de acestea. Cel mai vechi exemplu este cel al revoluției din domeniul politicilor urbane prin care Copenhaga a scăpat de ambuteiaje reducând infrastructura pentru mașini în beneficial transportului alternativ: biciclete, autobuze și zone pietonale. Iar cel mai recent exemplu negativ este al orașului Istanbul. După ce a fost lărgită infrastructura rutieră, numărul de mașini dintr-un oraș deja sufocat de ambuteiaje a crescut până la a provoca blocaje rutiere inimaginabile. Or,

într-un oraș în care tehnologia Smart City este funcțională nu ai nevoie de extinderea infrastructurii rutiere.

Orașele care au optat pentru încurajarea transportului alternativ pot beneficia de soluții publice de bike sharing. Budapesta este o astfel de metropolă, unde a fost implementat sistemul MOL Bubi dezvoltat împreună cu Deutsche Telekom. Tehnologia îți poate spune unde poți găsi cea mai apropiată bicicletă disponibilă și unde o poți parca cel mai aproape de punctul tău de destinație.

Mai mult decât atât, tehnologiile de tipul Smart City pot administra mult mai eficient siguranța publică, iluminatul stradal și colectarea deșeurilor. Pe scurt, așa arată un orașul al viitorului. Un viitor deja prezent pentru companii precum Telekom Romania, care au ales să inoveze în tehnologia Smart City. O tehnologie pentru oameni ca mine și ca tine, nu pentru super-eroi născuți din nevoia de supraviețuire.

Notă: Articol publicitar.

 

Lasă un răspuns